Friday 13 March 2020

Banyak acara di Sarawak ditunda sementara waktu berikutan penularan virus Covid-19

Terima kasih diucapkan kepada rakan rakan Media yang sudi hadir disidang akhbar mengenai penundaan acara acara yang bakal berlangsung di negeri Sarawak mulai bulan ini.
Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan bersama Kementerian Belia & Sukan Sarawak (MYSS) telah memutuskan untuk menangguh semua acara besar yang melibatkan kehadiran lebih daripada 250 orang. Ini termasuk Festival Muzik Hutan Hujan Sedunia #rwmf2020 demi kepentingan kesihatan orang awam di negeri ini. Keputusan itu berikutan garis panduan baharu yang dikeluarkan Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) berhubung semua acara perhimpunan kerajaan dan awam yang melibatkan lebih daripada 250 peserta akan ditunda ke tarikh akan datang ekoran 3 kes positif #covid-19 yang direkodkan dibandaraya Kuching baru baru ini.
Baru baru ini saya mengeluarkan kenyataan berkaitan RWMF yang akan diteruskan tetapi pada pagi hari ini JPBN mengeluarkan garis panduan baharu dan saya pasti anda semua sudah membacanya yang mana semua acara perhimpunan kerajaan dan awam yang melibatkan orang awam lebih daripada 250 peserta akan ditunda. Saya turut menjelaskan kesemua acara itu ditunda sehingga situasi pulih.






No comments:

Post a Comment