Sunday 20 May 2018

Banyak bangunan lama di Sarawak digazetkan: Karim


SIBU: Menteri Pelancongan, Kesenian, Kebudayaan, Belia dan Sukan Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah berkata kerajaan negeri telah menggazetkan banyak bangunan lama di seluruh Sarawak sebagai bangunan warisan.

“Ini adalah untuk mengekalkan bangunan-bangunan ini sebagai sebahagian daripada warisan kita untuk diwarisi generasi akan datang serta sebagai tarikan pelancong,” ujarnya kepada pemberita, baru-baru ini.

Karim yang juga ADUN Asajaya, berpendapat terdapat keperluan untuk mengetatkan undang-undang bagi memelihara bangunan warisan kerana terdapat beberapa bangunan milik swasta yang telah diubah suai atau dirobohkan bagi memberi laluan kepada pembinaan bangunan moden.

Beliau berkata demikian ketika ditanya sama ada kerajaan negeri mengambil langkah untuk memelihara bangunan bekas penjajah ini bagi tujuan pelancongan seperti yang dilakukan di Singapura.

Ini bertujuan mengelakkan bangunan-bangunan bersejarah ini daripada dirobohkan, untuk memberi laluan bagi pembinaan bangunan moden.

“Saya tidak menafikan terdapat beberapa bangunan milik persendirian yang telah diubah suai atau dirobohkan untuk membina bangunan moden.

“Kita perlu mengetatkan undang-undang supaya bangunan warisan ini dapat dipelihara dan dikekalkan,” jelas Karim.

Sementara itu, bekas ejen pelancongan di sini, Robert Tan berkata di negara-negara maju, bangunan lama dianggap sebagai sejarah dan harus dipelihara.

“Mereka hanya akan membuat sedikit perubahan tetapi pada masa sama akan menjaga dan melindungi bangunan.

“Malah pemiliknya tidak dibenarkan untuk melakukan ubah suai. Sebarang urusan mesti mendapat kelulusan daripada pihak berkuasa tempatan.

“Australia amat tegas dalam perkara ini dan anda tidak boleh melakukan kerja atau mengubah suai bangunan itu.

“Di Malaysia, kita juga mengamalkan kaedah sama tetapi malangnya, ia berfungsi dengan cara yang berbeza. Itu tidak baik untuk pelancongan,” kata Tan.

Di Sibu katanya, terdapat beberapa bangunan lama seperti Muzium Memorial Hospital Lau King Howe yang perlu dijaga sebagai tarikan pelancongan. -UtusanBorneo
  

No comments:

Post a Comment