Thursday 28 January 2016

BN diyakini terus tadbir Sarawak

January 28, 2016

Malah dapat meningkatkan undi popular cecah 60 peratus

Abdul Karim Rahman Hamzah (dua dari kiri), Dr. Jeneri Amir (tiga dari kiri), Dr. Shamrahayu Ab. Aziz (dua dari kanan), Dr. Neilson Ilan Mersat (kanan) dan Zaini Hassan ketika menjayakan Program Advokasi Ilmuwan Majlis Profesor Negara bersama Utusan Malaysia dan Radio Televisyen Malaysia (RTM) di Universiti Malaysia Sarawak, Kuching, semalam. utusan/MOHAMAD GUSTIE NOORAMBIA

Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah
dan Dr. Jeniri Amir mendengar soalan
yang diajukan oleh Datuk Zaini
Hassan. -@ybkarimsays
KOTA SAMARAHAN 27 Jan. - Barisan Nasional (BN) diyakini dapat mengekalkan kemenangan pada Pilihan Raya Negeri Ke-11 (PRN-11) berdasarkan populariti Ketua Menteri, Tan Sri Adenan Satem.

Penganalisis politik, Prof. Madya Dr. Jeniri Amir berkata, parti itu juga dipercayai dapat meningkatkan undi popular mencecah 60 peratus berbanding 55 peratus pada pilihan raya negeri sebelum ini.

Beliau yang juga Pensyarah Kanan Fakulti Sains Sosial Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) berkata, dalam tempoh lima tahun selepas memenangi pilihan raya kali ini, Adenan bagaimanapun perlu pantas dan bersuara lebih nyaring untuk menterjemahkan idea serta melaksanakan mandat yang diberikan.

Datuk Abdul Karim Rahman
Hamzah mendengar soalan
dengan sepenuh perhatian.
-@ybkarimsays
“Rakyat Sarawak mengidamkan pembangunan luar bandar sama maju dengan bandar, semua etnik menikmati kemajuan, negeri ini dapat berdiri sama tinggi dengan Semenanjung.

“Hanya melalui pembangunan rancak dan peluang ekonomi yang luas dapat terus mengekalkan BN di Sarawak,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika menjadi salah seorang ahli panel dalam Program Advokasi Ilmuwan Majlis Profesor Negara (MPN) Bersama Utusan Malaysia dan Radio Te­levisyen Malaysia (RTM) yang membincangkan forum bertajuk Sudah Sejahterakah Rakyat Sarawak? di Panggung Eksperimen, Fakulti Sains Gunaan dan Kreatif, Unimas di sini hari ini.

Selain Jeniri, program itu turut menampilkan ahli panel terdiri daripada Menteri Muda Pembangunan Belia (Bandar) Sarawak, Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah; Dekan Fakulti Sains Sosial Unimas, Prof. Madya Dr. Neilson Illan Mersat dan pakar perlembagaan dari Universiti Islam Malaysia (UIA) mewakili MPN, Prof. Madya Dr. Shamrahayu Ab. Aziz, manakala Penolong Ketua Pengarang 1 Kumpulan Utusan, Datuk Zaini Hassan bertindak sebagai moderator.

Jeniri turut meramalkan pena­maan calon bagi PRN-11 akan diadakan pada 14 April ini, diikuti hari pengundian pada 29 April.

Datuk Abdul Karim Rahman
Hamzah menjawab soalan
yang diajukan kepadanya.
-@ybkarimsays
Dalam pada itu, beliau berkata, populariti Adenan bukan jaminan untuk menarik pengundi Cina walaupun beliau popular dalam kala­ngan masyarakat itu.

Katanya, pertelagahan yang berlaku diantara Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) dan Parti Rakyat Bersatu (UPP) hanya memberi keuntungan kepada DAP.

Sementara itu, Abdul Karim dalam sidang akhbar selepas itu berkata, pemimpin SUPP dan UPP perlu segera menyelesaikan kemelut dalam parti bagi mendapat keyakinan pengundi Cina agar terus menyokong mereka.

Sesi Q&A. -@ybkarimsays
“Saya ada ramai kawan Cina, sekolah saya dahulu pun majoriti kaum Cina dan kami masih berhubung melalui kumpulan Whats­App. Apabila ditanya, mereka (rakan Cina) sendiri kurang yakin dengan pemimpin Cina dari dua parti ini kerana mereka sendiri bertelagah.

“Mereka kata bagaimana mahu mentadbir negeri jika bergaduh sesama sendiri. Jadi, kita harap parti ini dapat menyelesaikan segera masalah untuk memenangi kawasan Cina seperti pernah berlaku sebelum ini,” katanya.


UNTUK KENANGAN: Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah bergambar selepas selesai program forum. -@ybkarimsays

Sesi Q&A. -@ybkarimsays

No comments:

Post a Comment